Merihädässä Karibialla

Joulukuussa 2018 sain tilaisuuden lähteä mukaan ystäväni työmatkalle Dominikaaniseen tasavaltaan. Kyseessä ei ollut ilmainen, mutta kohtuuhintainen viikon all inclusive -matka Puerto Plataan. Olin aina unelmoinut Karibiasta ja Dominikaanisesta tasavallasta, mutta totta puhuen kohde oli melkoinen pettymys. Meillä oli todella hauska ja rentouttava loma, mutta Puerto Platassa ei ole juurikaan nähtävää tai tehtävää. Vietimmekin suurimman osan ajasta hotellilla.

Hotellin edustalla ranta oli keskinkertainen, keltaista hiekkaa ja meri oli aivan täynnä levää. Pitkää rantaa pitkin pystyi kävelemään vain noin 100 metriä, kun tuli jo vastaan kyltit, joissa varoitettiin ryöstetyksi tulemisesta, jos kävelee pidemmälle. Jee. Kuulimme myös, että kaduilla, hotellialueiden ulkopuolella aseelliset ryöstöt ovat yleisiä. Onneksi resortti oli iso, tekemistä riitti ja allasalue oli viihtyisä.

Yhtenä päivänä vuokrasimme kuljettajalla varustetun minibussin ja matkustimme Puerto Platasta Samanaan. Kyseessä oli noin neljän tunnin ajomatka. Ensimmäinen pysähdys oli Las Galerasin ranta. Upea! Vihdoin koin olevani Karibialla. Täällä hiekka oli valkoista, palmut kaartuivat meren ylle ja upea turkoosi merivesi.

Seuraavaksi maksoimme venekyydistä Playa Frontonin paratiisirannalle. Melkein vain päästiin hengestämme tällä reissulla. Venevuokraajat olivat pohtineet kannattaako meidän edes lähteä rannalle, kerta myrsky on tulossa. No, tämä meni meiltä ohi ja hyppäsimme pieneen moottoriveneeseen. Oikeasti katsokaa tämä kuva kaveristani. Näin innoissaan olimme lähdössä paratiisirannalle.

No, muutamaa minuuttia myöhemmin oltiinkin valtavien aaltojen vietävänä, vene tippui jopa metrejä aallonharjalta ja kääntyili ympäri. Veneen pohja täyttyi vedestä ja olimme litimärkiä. Olin täysin varma, että kohta vene kaatuu ja me kuolemme sinne aallokkoon. Noin puolen tunnin kauhumatkan jälkeen alkoi olla maata näkyvissä ja Playa Frontonin ranta näkyi. Onneksi vasta tässä vaiheessa huomasin veneemme kuljettajan olevan vasta teinipoika. Huhhuh, mikä kokemus.

Näin kirkasta merivettä en ole nähnyt missään. Upea ranta, jolla ei ollut ketään muita. No ilmankos, kun varmasti kaikki muut tajusivat, ettei tämä ole ranta, jolle tullaan myrskysäällä. Rantaan päästyä tärisin, varmaan itkin ja olin vain paniikissa. Yritin soittaa äidilleni, mutta alue oli puhelinverkkojen saavuttamattomissa. Ja sitten iski rankkasade. Osa juoksi sadetta suojaan luolaan, mutta itse jäin paniikista kankeana seisomaan jonkun puun alle. Miten me päästäisiin ikinä täältä pois? Kuulema rannalta pystyisi myös kävelemään, mutta matka olisi vaikeakulkuista viidakkoa monta tuntia. Sinne me vähintäänkin kuoltaisiin. Sateen loputtua paniikki alkoi laskea ja päästiin nauttimaan tästä palmuparatiisista.

Olihan tämä upea ranta, mutta venematka oli oikeasti yksi elämäni pelottavimmista kokemuksista. Paluumatka onneksi sujui huomattavasti paremmin ja vene vain kulki aaltojen mukana. Hengissä selvittiin!

Kävimme vielä yhdellä rannalla nimeltään Playa Rincon. Tämä oli myös ihana, rauhallinen uimaranta.

Suosittelen ehdottomasti tämän tyyppistä päiväretkeä ja poistumaan Puerto Platasta. Loman ongelmathan eivät tietenkään päättyneet tähän. Viimeisenä lomapäivänä sairastuin vatsatautiin ja jouduin viettämään viimeisen yön sairaalassa. Olin tiputuksessa kaiken kaikkiaan 16 tuntia ja vähän jo jännitti tulenko pääsemään kotimatkalle.

Pääsin onneksi kotiin, mutta olipa vaan kokemus tämäkin. Luojan kiitos matkavakuutukselle. Yö tuossa liian pienessä sairaalasängyssä, testit, lääkkeet ja ruuat (illalla en saanut mitään, aamulla aamupalaksi keskeltä leikattu paahtoleipä ilman mitään leivän päällä. Lounaaksi kolme keitettyä perunaa😂) olisivat maksaneet yhteensä 2050 euroa.

Ei varmaan tarvitse kysyä lähtisinkö toista kertaa Dominikaaniseen tasavaltaan 🤭

-Annuliina

3 kommenttia artikkeliin ”Merihädässä Karibialla

1. Hurjia kyllä nuo venereissut tuolla suunnalla. Sain itekin pidellä kaksin käsin kiinni Guatemalassa kun pieni kiikkerä puuvene hyppi ja pomppi alloilla. Turvattomalta tuntui myös Karibialla, kun matkasin Belize Citystä Caye Caulkeriin. Se oli vielä sellanen että ihmiset meni sinne suljettuun alaosaan istumaan matkan ajaks. Valitsin ikkunapaikan, koska aattelin että jos vene kaatuu, niin voin ainakin uida ikkunasta ulos 😀 No, onneks ei kaatunu.

Jouduin kans sairaalaan Belizessä, ja viis tuntia ensiavussa, testit, lääkkeet ja keittolounas makso 500€. Ei kyllä ilman matkavakuuutusta kannata lähtee mihinkään! Jouduin ton summan maksaa eka ite ja sain sitten myöhemmin vakuutuksesta rahat takas. Lähin sopimussairaala olis ollu Meksikossa, mutta en tosiaan lähteny sinne asti kipeenä..